przykład optymalizacji mocowania

Case study – przeprojektowanie przedniego wspornika samochodu


Skrót artykułu opisującego udaną optymalizację u chińskiego producenta automotive. Uzywając Desing For Assembly (DFA) oraz Design For Manufacturing (DFM) zupełnie zmienili koncepcję wspornika znajdującego się między chłodnicą a ozdobną atrapą (tzw. grillem).


Rezultat

Zmniejszenie o

Redukcja ilości elementów

66%

Redukcja czasu produkcji

76%

Zmniejszenie bezpośredniego kosztu wytwarzania

30%

Redukcja wagi - zamiast elementów stalowych – plastik

24%

Cel standaryzacyjny – wspornik obecnie pasuje do wszystkich modeli aut terenowych firmy oraz jest rozwojowy dla samochodów dopiero projektowanych.

osiągnięty



Sytuacja początkowa, pierwotne złożenie wspornika składało się z 30 elementów:

Rys 1. Wygląd wspornika w najbliższym otoczeniu przed optymalizacją.


Sam wspornik oryginalnie był złożony z 6 blaszanych elementów kształtowanych prasą. Po analizie zaproponowano zamiast tego jeden element o złożonym kształcie z tworzywa PP-GF30 (technologia wtrysku). Pozwoliło to zasadniczo zredukować ilość łączników i pracochłonność montażu. Dodatkowo usunięto kilka innych problemów wpływających na jakość, zwiększono bezpieczeństwo i zmniejszono masę.

Rys. 2 Wygląd po optymalizacji, jednoczęściowy wspornik - wytwarzany na wtryskarce. Zamiast 30 części potrzeba obecnie 10 (wliczając w to grill, wysoko i niskotonowe klaksony, belki chłodnicy).


Porównanie wspornika przed i po optymalizacji:


Rys. 3. Wizualizacja samego wspornika przed i po przeprojektowaniu wraz z podsumowaniem oszczędności.


Składam podziekowanie autorowi: Wan Li z  z Beijing Automotive Technology Center, który publicznie podzielił się tym przykładem w pełnym artykule.


Michał Hałas


Żuraw z VR - wynalazek polskich inżynierów

Innowacyjny żuraw polskich inżynierów

Leave review
Zobacz na przykładzie wynalazku polskich inżynierów jak działa TRIZ Trimmin...
Czytaj dalej
Optymalizacja zatrzasku segregatora - DFA

zatrzask segregatora - DFA

Leave review
Wynik pracy zespołu inżynierów, którzy narzędziami DFA (Desing for Assembly...
Czytaj dalej
Dwie kategorie trudnych problemów – na inżynierskich przykładach

Dwie kategorie trudnych problemów – na inżynierskich przykładach

Leave review
„Trudne” jest pojęciem względnym. Oto dwa zupełnie różne rodzaje trudności ...
Czytaj dalej
Jak zainteresować wynalazkiem?

Jak zainteresować wynalazkiem?

Leave review
Grono inwestorów przekonanych przez technologię Parsonsa miało nadzieję na ...
Czytaj dalej
Konstruktor o którym na pewno nie słyszałeś – John Hancock Hall

Konstruktor o którym na pewno nie słyszałeś – John Hancock Hall

Leave review
John Hall złamał ówczesny paradygmat, że albo masz wysoką szybkostrzelność ...
Czytaj dalej