Porównanie silników Raptor 1 i 2 przez Elona Muska

Elon Musk zdecydowanie zna się na silnikach rakietowych, widać to na poniższym nagraniu.  Potrafi też ukierunkować swój zespół na optymalizacje, które upraszczają cały silnik i pozwalają podwyższyć parametry ponad to co, było osiągane przez konkurencję.


Jeśli chcesz się dowiedzieć, ile siły ciągu mają Raptor 1 i Raptor 2 oraz z jakim ciśnieniem pracują, a także ile w SpaceX spalili (stopili, eksplodowali) silników po drodze - zobacz wideo poniżej.

Dowiesz się tam też dlaczego "wysoki wolumen produkcji leczy wiele problemów".

Wspominany 'octovalve" jest rozwiązaniem z Tesli i tutaj możesz zobaczyć osobny odcinek z Sandy Munro na ten temat.


Na przykładzie gigantycznej różnicy pomiędzy silnikami Raptor 1 ("choinka" - z namalowanym bałwanem) i Raptor 2 ewidentnie widać, że prostsze rozwiązanie to spory wysiłek i praca nad  wcześniejszym, bardziej skomplikowanym projektem.

Z mojego doświadczenia tej akurat wiedzy brakuje wielu nietechnicznym managerom. Często uważają, że skoro coś jest prostsze, to łatwiej było to osiągnąć, a jest dokładnie odwrotnie. Raczej prawdziwe jest stwierdzenie "proste, ale nie łatwe" (czyli wcale nie łatwo jest tą prostotę osiągnąć).


Upraszczanie konstrukcji, aby była łatwiejsza w montażu to domena DFA (Design for Assembly), a dokładnie Analizy Eliminacji - kluczowego narzędzia tego zestawu najlepszych inżynierskich praktyk. Jakimś trafem DFA dobrze jest znane w USA, a w Polsce bywa, że jest na uczelni ledwo wspominane inżynierom, którzy później mają projektować złożenia pod późniejszy montaż.


Wracając do Elona Muska, kolejne hasło, które związane jest z DFA - "największym błędem sprytnych inżynierów jest optymalizowanie części, która nie powinna istnieć" - minuta 21, dlatego punkt 2 poniżej jest PRZED punktem 3.


Dalej wspomina on  o 5 NAJWAŻNIEJSZYCH ZASADACH, które kierunkują jego inżynierów. Kolejność jest istotna.

1. Uczyń ograniczenia i wymagania bardziej zrozumiałymi (dosłownie mniej głupimi).

2. Usuń część lub krok procesu (a jeśli dodajesz więcej niż ilościowo 10% cześci, które usunąłeś, to za mało usunąłeś)

3. Dopiero teraz optymalizuj (po wyeliminowaniu - z punktu 2)

4. Przyspieszaj uruchomienie produkcji

5. Dopiero po piąte jest automatyzacja (robotyzacja).



Jest tam dużo więcej interesujących i szczegółowych informacji, nieco ponad 40 minut... ale zawsze można oglądać w przyspieszonym tempie.

Miłego oglądania poniższego wywiadu.

Michał Hałas

A dla spragnionych więcej, poniżej dodatkowe porównanie dwóch wersji tych silników: